Gabriel Pierné - 6 Pièces pour piano (1935); No. 3. Mendelssohnia, romance sans paroles in A major
フランスの作曲家ガブリエル・ピエルネ (1863-1937) 生誕150年ということで、ピエルネの「6つのピアノ小品」より第3曲「メンデルスゾーニア、無言歌 イ長調」を弾きました。1935年、作曲者晩年の72歳の年に書かれた曲ですが、フェリクス・メンデルスゾーン (1809-1847) へのオマージュとして書かれ、この年代に書かれた曲としてはかなりロマン的なものになっています。「6つのピアノ小品」にはほかにもポール・デュカス (1865-1935)、クロード・ドビュッシー (1862-1918)、セザール・フランク (1822-1890) といった作曲家の名を冠した曲が含まれています。
お気に入りの音楽など、19世紀ロマン派ピアノ音楽を中心に。
My favorite music, and so on. Mainly romantic piano music in the 19th century.
2013-10-08
2013-07-15
Les petits classiques (Easy transcriptions for Piano)
Les petits classiques : Solos de Concours pour piano : Simplifiés par Alexandre Croisez (1814-1886), Jacques-Louis Battmann (1818-1886)
- J. L. Dussek - L'Adieu : op. 170 no. 1 / par A. Croisez
- C. M. von Weber - Marche du concerto "Le croisé" [Konzertstück in F minor for Piano and Orchestra, Op. 79 (J. 282); III. Tempo di marcia] : op. 170 no. 2 / par A. Croisez
- Haydn - Fragment de la Symphonie à la reine [Symphony No. 85 in B flat major, Hob. I:85] : op. 170 no. 3 / par A. Croisez
- C. M. von Weber - Invitation à la valse [Aufforderung zum Tanze, Op. 65] : op. 359 / par J. L. Battmann
- Boccherini - Célèbre quintette [String Quintet in E, Op. 11, No. 5 (G 275); III. Minuetto, Trio] : op. 360 / par J. L. Battmann
- Chopin - Valse célèbre, op. 18 : op. 163 [i.e. 363] / par J. L. Battmann
- John Field - 5me nocturne [in B flat major, H.37. Cantabile] : op. 364 / par J. L. Battmann
- Beethoven - Romance en sol, op. 40 : op. 170 no. 8 / par A. Croisez
- Mozart - Menuet de la Symphonie en mi ♭ [Symphony No.39 in E flat major, K. 543; III] : op. 170 no. 9 / par A. Croisez
- Mozart - Symphonie en mi ♭ [Symphony No.39 in E flat major, K. 543; II and IV] : fragments : op. 170 no. 10 / par A. Croisez
- John Field - Midi [H. 13R] : [d'après le] rondo favori : op. 391 / par J. L. Battmann
- Haydn - Final de la 3me symphonie [Symphony No.94 in G major “Paukenschlag”, Hob. I:94; IV. Finale] : op. 392 / par J. L. Battmann
- Henri Reber (1807-1880) - Final du 4me trio-sérénade : op. 393 / par J. L. Battmann
- Mozart - Fragments de la Sonate en ut [Piano Sonata No. 10 in C major, K. 330/300h] : op. 170 no. 14 / par A. Croisez
- Haydn - Reminiscences de la Symphonie no. 16 : op. 170 / par A. Croisez
- Beethoven - Impromptu sur la Son. en fa Po. & Von. : op. 170 / par A. Croisez
- Mendelssohn - Le songe d'une nuit d'été [A Midsummer Night's Dream, incidental music, Op. 61; Scherzo (No.1), Nocturne (No.5) and Wedding March (No.9)] : op. 409 / par J. L. Battmann
- Joseph Mayseder (1789-1863) - 1er divertissement : op. 419 / par J. L. Battmann
- Mendelssohn - Barcarolle [Venetianisches Gondellied, Op. 19b/6] : romance sans paroles : op. 423 no. 1 / par J. L. Battmann
- Mendelssohn - Contemplation : op. 423 no. 2 / par J. L. Battmann
- Mendelssohn - Chanson de printemps [Frühlingslied, Op. 62/6] : romance sans paroles : op. 423 no. 3 / par J. L. Battmann
- J. L. Dussek - La consolation [Op. 62] : op. 170 no. 22 / par A. Croisez
- C. M. von Weber - Célèbre polonaise, op. 72 [Polacca brillante, J. 268]: op. 170 no. 23 / par A. Croisez
- Mozart [i.e. Haydn] - Sérénade du quatuor, op. 3 [Quartet in F major, Op. 3/5 (Hob. III:17); II] : op. 170 no 24 / par A. Croisez
- Schubert - Le désir : célèbre valse [Op. 9 (D. 365), No. 2] : op. 427 / transcrite et variée, facile par J. L. Battmann
- Beethoven - Allegro du Septuor [Septet, Op. 20; I. Adagio. Allegro con brio] : op. 435 / par J. L. Battmann
- Beethoven - Adagio du Septuor [Septet, Op. 20; II. Adagio cantabile] : op. 436 / par J. L. Battmann
- Haydn - Rondo hongrois : extrait du 1er trio [Piano Trio No. 39 in G major, Hob. XV/25] : op. [1]70 no 28 / par A. Croisez
2013-05-22
200th Birth Anniversary of Richard Wagner
Richard Wagner (1813-1883) / August Stradal (1860-1930) - 5 Gedichte für eine Frauenstimme (Wesendonck Lieder), WWV 91; 4. Schmerzen (1857)
今日はリヒャルト・ヴァーグナー生誕200年の誕生日ということで彼の「女声のための5つの詩 (ヴェーゼンドンク歌曲集)」より第4曲「痛み」の、アウグスト・ストラーダルによるピアノ独奏編曲を弾きました。
2013-05-14
150th Death Anniversary of Ferdinand Beyer
Ferdinand Beyer - Bluettes du nord, Amusements sur des Airs russes favoris, Op. 103; No. 4. Air célèbre de Warlamoff ("The Red Sarafan" by Aleksandr Egorovich Varlamov).
教則本で知られるフェルディナント・バイエル。今日は彼の没後150年の命日です。昨年の今日、アリャビエフ作曲「ナイチンゲール」の編曲の演奏動画を投稿しましたが、今年もバイエルの作品を一曲弾きました。「ナイチンゲール」も含まれるロシアの歌曲の編曲集「北国の小品」作品103から第4曲、アレクサンドル・ヴァルラモフ作曲「赤いサラファン」です。「赤いサラファン」はヘンリク・ヴィエニャフスキが「モスクワの思い出」作品6でその旋律を用いていますし、日本でも訳詞で歌われるなどして親しまれています。
2013-03-26
Piano Works on Five Notes
「バイエルの謎 日本文化になったピアノ教則本」 (安田寛 著, 音楽之友社) に出てきた「静かにした手」 (定置の手; Stillstehende Hand) について調べると、興味深いピアノ2手・4手の曲が見つかったのでまとめてみました。音階の連続した5音に片手の5本の指を対応させるという制限のもとで作曲されていますが、4手作品では両手とも Stillstehende Hand の奏者とその制限のない奏者を組み合わせることによって、一方が初学者でも充実した響きを楽しめる作品となっています。これらの4手作品はピアノレッスンの中で生徒と先生の組み合わせで演奏することを想定して書かれたものでしょうが、初見の相手とも気軽に連弾を楽しみたいといったときにも使えるのではないかと思います。
For 2 Hands
- August Eberhard Müller (1767-1817) - Allegretto con Variazioni (Mit stillstehender Hand) from Instructive Übungsstücke für das Pianoforte
- Carl Czerny (1791-1857) - Les Cinq Doigts: 24 Excercices sur les 5 Notes (24 Uebungsstücke bei stillstehender rechter Hand), Op. 777
- Cornelius Gurlitt (1820-1901) - Der Hausfreund: 12 Kleine Tonstücke, Op. 197
- Carl Reinecke (1824-1910) - 6 Sonatinen für Pianoforte mit stillstehender rechter Hand, Op. 127a
- Erik Satie (1866-1925) -
- Igor Stravinsky (1882-1971) - Les cinq doigts: 8 Mélodies très faciles sur 5 notes (1921)
For 4 Hands
- Anton Diabelli (1781-1858) -
- Theodor Oesten (1813-1870) - Der Blumenpfad zum guten Anschlag kleine melodische Tonstücke, Op. 74
- Carl Reinecke (1824-1910) -
- Hermann Berens (1826-1880) - Melodische Übungsstücke, Op. 62
- Salomon Jadassohn (1831-1902) - Die leichtesten Stücke über die 5 Noten, Op. 99 (1889) (Vorspiel; Landler; Kavatine; Marsch; Polonaise; Walzer)
- Gustav Hasse (1834-1889) - Erste Erfolge: 12 Stücke, Op. 50 (1882)
- Franz Behr (1837-1898) - Schneeglöckchen (Snowdrop): 4 Leichte Tanzstücke, Op. 451
- Ferdinand Heinrich Thieriot (1838-1919) - Klavierstücke, Op. 46
- Robert Fuchs (1847-1927) - Sehr leichte Stücke, Op. 28 (ca.1880)
- Arthur Foote (1853-1937) - 12 Duets on 5 Notes (1891)
- Moritz Moszkowski (1854-1925) - Le maître et l'élève (Master and Pupil): 8 Petits Morceaux a Piano 4 Mains avec des Basses sur 5 notes, Op. 96
- Leopold Godowsky (1870-1938) - 46 Miniatures
- Florent Schmitt (1870-1958) -
- André Caplet (1878-1925) - Un tas de petites choses pour les enfants bien sages, Do, Ré, Mi, Fa, Sol (1901)
2013-03-05
Kanonische Rätsel (Canonical Puzzle)
Felix Draeseke (1835-1913) - Kanonische Rätsel, Op. 42
Julius Lorenz (1862-1924) - Musikalische Scherz-Bagatelle フェリクス・ドレーゼケ没後100年の記念に「カノン風パズル」という風変わりなピアノ4手作品の動画をDTMで作ってみました。同一の譜面を第1奏者は高音部譜表で、第2奏者は低音部譜表で演奏するというものです。全部で6曲ありますが、それぞれ弾き始めを2小節分ずらすことによって13度のカノンにしているわけですね。同種の作品としてユリウス・ローレンツの「音楽的スケルツ・バガテル」というものもありました。これについては第2奏者が第1奏者から3小節分遅れて演奏します (Dieses kleine Musikstück ist vierhändig zu spielen. Spieler oben beginnt und spielt alles im Violinschlüssel; drei Takte später setzt der zweite Spieler ein und liest das Stueck im Baßschlüssel.)。
Julius Lorenz (1862-1924) - Musikalische Scherz-Bagatelle フェリクス・ドレーゼケ没後100年の記念に「カノン風パズル」という風変わりなピアノ4手作品の動画をDTMで作ってみました。同一の譜面を第1奏者は高音部譜表で、第2奏者は低音部譜表で演奏するというものです。全部で6曲ありますが、それぞれ弾き始めを2小節分ずらすことによって13度のカノンにしているわけですね。同種の作品としてユリウス・ローレンツの「音楽的スケルツ・バガテル」というものもありました。これについては第2奏者が第1奏者から3小節分遅れて演奏します (Dieses kleine Musikstück ist vierhändig zu spielen. Spieler oben beginnt und spielt alles im Violinschlüssel; drei Takte später setzt der zweite Spieler ein und liest das Stueck im Baßschlüssel.)。
2013-02-19
150th Birth Anniversary of Emanuel Moór
Emanuel Moór (1863 - 1931) - 10 Esquisses, Op. 82; No. 3 Choral in A major (à Madame Marie de Jaroslawska)
今日はエマヌエル・モールの生誕150年の誕生日ということで、彼のエスキス集作品82から第3曲「コラール」を弾きました。モールはハンガリーの作曲家・ピアノ奏者で、 Emánuel Moór Pianoforte という2段鍵盤式ピアノを発明したことでも知られています (参照: Emanuel und Henrik Moor Stiftung)。
2013-02-14
200th Birth Anniversary of Aleksandr Dargomyzhsky
Aleksandr Dargomyzhsky; Александр Даргомыжский (Russia, 1813-1869)/ Adolf von Henselt (Germany, 1814-1889) -
I still love him; Я все еще его, безумная, люблю! (Romance russe No. 6, Op. 33b; 1855/56)
今日はアレクサンドル・ダルゴムイシスキー生誕200年の誕生日ということで、彼の歌曲「私はまだ彼を愛する」のアドルフ・フォン・ヘンゼルトによるピアノ編曲を弾きました。この曲は6年前に一度人前で演奏したもののそのときは録音を残していなかったので、いい機会だと思ってまた取り組んでみました。原曲のユーリヤ・ジャードフスカヤ (Юлия Валериановна Жадовская; Yulia Zhadovskaya, 1824-1883) による詞については梅丘歌曲会館「詩と音楽」に日本語訳があります。
2013-02-07
Exercises and Studies recommended by Ernst Pauer
Ernst Pauer (1826-1905) - The art of pianoforte playing. London, Novello, Ewer and Co. (1877); pp. 71-72
XII. -- EXERCISES ;-- STUDIES.
The Exercise may be defined as a figure or passage that is to be repeated over and over again without any variation in the harmony or melody; its object is to impart technical facility. The Study, on the other hand, is a short musical piece which presents the figures of the exercise in a variety of designs. Thus, the exercise may be termed the raw material, the study the manufactured article.Among the technical exercises that combine thoroughness with a systematically arranged design in gradual development, we strongly recommend :--
- Plaidy, Louis, "Technical Studies."
- Knorr, Julius, "Materialien fur das mechanische Klavierspiel."
- Herz, Henri, "Gammes et exercices."
- Köhler, Louis, "Technische Materialien;" Op. 170.
- Czerny, Carl, "40 Dayly Exercises, Op. 337."
- Müller, August Eberhard, "Instructive Übungsstücke."
Among the studies for beginners, we recommend :--
- Brunner, Christian Traugott, Op. 412.
- Chwatal, Franz Xaver, Op. 105.
- Czerny, Carl, 100 Progressive Studies, Op. 139.
- Schmitt, Aloys, Preparatory Exercises, Op. 16 [I. Vorbereitende Übungen].
- Clementi, Muzio, "Preludes and Exercises."
- Köhler, Louis, Die leichtesten Etüden, Op. 151; Die ersten Etüden, Op. 50; Op. 152.
- Berens, Hermann. Neueste Schule der Geläufigkeit, Op. 61; 12 études de genre, Op. 73; 20 Etudes enfantines, Op. 79 (for children).
- Gurlitt, Cornelius, 24 melodische Etuden für Anfänger, Op. 50; Le Progrès, 24 melodische Etuden für geübtere Spieler, Op. 51; 20 Studies in Rhythm and Expression, Op. 52; 20 Etuden zur Förderung der Fingerfertigkeit, Op. 53.
- Krug, Diederich, Op. 213.
- Enckhausen, Heinrich Friedrich, Des Pianoforte-Spielers erste Studien, Op. 63.
- Czerny, Carl, First Lessons for Beginners, Op. 359.
- Duvernoy, Jean-Baptiste, Preparatory School of Velocity, Op. 276.
- Lemoine, Henry, Études enfantines, Op. 37.
- Czerny, Carl, The School of Velocity, Op. 299.
- Bertini, Henri, 25 Easy Etudes, Op. 100.
- Heller, Stephen, 25 Etudes, Op. 47.
- Löschhorn, Albert, 33 Etudes progressives et doigtées, Op. 66.
For more advanced performers :--
- Heller, Stephen, 25 Etudes Melodiques, Op. 45; 30 Etudes Progressives, Op. 46.
- Krause, Anton, Etüden zur Ausübung des Trillers, Op. 2.
- Bertini, Henri, 24 Etudes, Op. 29; 24 Etudes, Op. 32.
- Czerny, Carl, The Art of Finger Dexterity, Op. 740.
- Grund, Friedrich Wilhelm, 12 Etudes, Op. 21.
- Clementi, Muzio, Toccata in B flat, Op. 11.
- Pollini, Francesco, Toccata in G major.
- Onslow, Georges, Toccata in C major.
- Czerny, Carl, Toccata in C major, Op. 92.
- Mayer, Carl, Toccata in E major.
- Moscheles, Ignaz, 50 Preludes, Op. 73.
- Bach, Johann Sebastian, 15 Inventiones; 15 Sinfonias.
- Müller, August Eberhard, Caprices (1-15).
- Cramer, Johann Baptist, "Studio."
- Clementi, Muzio, "Gradus ad Parnassum, Op. 44."
- Mayer, Carl, Ecole de la Vélocité - 24 Grandes Etudes de perfectionnement, Op. 200; 12 Studies, Op. 119.
- Kessler, Joseph Christoph, 24 Etudes, Op. 20.
- Döring, Karl Heinrich, Op. 24; Op. 30, "Rhythmical Studies."
- Köhler, Louis, Op. 128, "New School of Velocity."
- Löschhorn, Albert, Op. 67.
For very advanced performers :--
- Köhler, Louis, Op. 112.
- Czerny, Carl, "The School of the Legato and Staccato, Op. 335."
- Heller, Stephen, The Art of Phrasing, Op. 16.
- Seeling, Hans, 12 Concert-Etudes, Op. 10.
- Hiller, Ferdinand, 24 Etudes, 6 Suites d'Etudes, Op. 15.
- Taubert, Wilhelm, 12 Etudes de concert, Op. 40.
- Goldschmidt, Otto, 12 Grandes études, Op. 13.
- Bennett, William Sterndale, 6 Etudes in the Form of Capriccios, Op. 11.
- Berger, Ludwig, 12 Etudes, Op. 12; 15 Etudes, Op. 22.
- Moscheles, Ignaz, 24 Etudes, Op. 70.
- Kalkbrenner, Friedrich, 25 Grandes Etudes, Op. 143.
- Chopin, Frédéric, 12 Etudes, Op. 10; 12 Etudes, Op. 25.
- Moscheles, Ignaz, 12 Charakteristische Studien, Op. 95.
- Henselt, Adolf von, 12 Études caractéristiques, Op. 2; 12 Études de salon, Op. 5.
- Schumann, Robert, Symphonic Etudes, Op. 13; Toccata, Op. 7.
- Döhler, Theodor, 12 Etudes de concert, Op. 30.
- Thalberg, Sigismond, 12 Etudes, Op. 26; "Three Studies."
- Schumann, Robert, "Paganini's Caprices," Op. 3; Op. 10.
- Mendelssohn, Felix, 6 Preludes and Fugues, Op. 35; 3 Studies, Op. 104; 3 Preludes, Op. 104a.
- Bach, Johann Sebastian, "48 Preludes and Fugues."
- Liszt, Franz, "3 Studies;" "6 Caprices de Paganini;" "Études d'exécution transcendante."
- "New Gradus ad Parnassum: 100 Studies by different Composers."
Composers' name acrostics written by Ernst Pauer
Acrostics of 9 composers' names: SEBASTIAN BACH, MOZART, BEETHOVEN, HANDEL, HAYDN, SCHUBERT, WEBER, MENDELSSOHN and ROBERT SCHUMANN from Ernst Pauer's Three historical performances of pianoforte music : in strictly chronological order : Volumes 1, 2, 3 (1870).
エルンスト・パウアー (Ernst Pauer, 1826-1905) の著作に9人の作曲家ヨハン・ゼバスティアン・バッハ、モーツァルト、ベートーヴェン、ヘンデル、ハイドン、シューベルト、ウェーバー、メンデルスゾーン、ロベルト・シューマンの名を使った折句(あいうえお作文)があったので抜粋しました。内容はそれぞれの作曲家を讃える詩のようです。
Erudite master, thorough and profound,
Bringing from tones combined by magic art
All that such great and varied works impart ;
Suite and Sonata, few can thine surpass,
Toccata, Fugue, Concerto, and the Mass,
Inventiones, Preludes and Motetts ;
And who that hears their beauties e'er forgets?
No one, thy sun of music never sets !
Blessed are thus thy labours, and thy name
Adorns our glorious art with boundless fame ;
Celestially inspired, thou dost convey
Happiness pure to cheer us on our way.
O son of song, exalted dost thou stand,
Zephyr-like breathing forth a potent spell ;
All the world loves thee, loved of God so well.
Richest in genius, though by fortune spurned,
Thou but expressest what from Heaven was learned.
Endless the charms thy melodies display,
Ever complete thy fresh harmonious sway.
True to thyself and true to God above,
Heaven has inspired thy true artistic love ;
Over all obstacles, or small or great,
Victorious, undismayed by adverse fate ;
Energy, grace, and gentleness combine,
None bring us nearer to the fount divine.
And praises to His name for evermore,
Never dost thou with rapture cease to pour !
Divine thy power, to Heaven thou bring'st us nigh ;
Eternal will remain thy great renown,
Light from above, through human gifts, sent down.
Arise incessant from thy festive lyre ;
Young, ever young, attractive, pure and clear,
Dear to the aged and to children dear,
Ne'er canst thou fail to charm the grateful ear.
Chords of such rich and mellow tone we meet,
Heaven seems with gracious sympathy to send
Us a warm greeting through a genial friend ;
Beloved by all who real art pursue,
Endeared to all who thy affection knew ;
Remaining still a star of stronger light
Than many now so pale though once so bright.
Exist admirers of thy noble muse ;
Beauty, romance, fire, energy and grace,
Earnest discourse and strains that mirth infuse,
Resound for ever from thy tuneful lyre.
Existing here in amity we find, —
Near to thy cradle keeping watch they came
Directing fondly thy precocious aim ;
Exalted zeal soon led thee to the goal,
Labouring with pure integrity of soul ;
Sweet was thy tune, thy fancy warm and chaste,
Strict wast thou to the mission thou'dst embraced ;
Onward still striving, till how soon alas !
Heaven called thee to its own seraphic class, —
Never can'st thou, bright favorite, from remembrance pass.
Originality of thought was thine ;
Blameless thy soul, and free from guile and ire,
Earnest thy meaning, steadfast thy desire ;
Rigorous thy working highest art to gain,
Tempters assailed with sordid views in vain.
Sure wast thou of acquiring love and fame,
Certain a place among the best to claim ;
Heaven-high aspiring, thou did'st press thy race
Upward, and would'st the universe embrace.
Mental depression came thy life to cloud,
And Melancholy wrapped thee in her shroud ;
Never alas ! could'st thou appreciate more
Nature's most beautiful and bounteous store.
エルンスト・パウアー (Ernst Pauer, 1826-1905) の著作に9人の作曲家ヨハン・ゼバスティアン・バッハ、モーツァルト、ベートーヴェン、ヘンデル、ハイドン、シューベルト、ウェーバー、メンデルスゾーン、ロベルト・シューマンの名を使った折句(あいうえお作文)があったので抜粋しました。内容はそれぞれの作曲家を讃える詩のようです。
SEBASTIAN BACH.
Sweetness in thee and classic taste abound,Erudite master, thorough and profound,
Bringing from tones combined by magic art
All that such great and varied works impart ;
Suite and Sonata, few can thine surpass,
Toccata, Fugue, Concerto, and the Mass,
Inventiones, Preludes and Motetts ;
And who that hears their beauties e'er forgets?
No one, thy sun of music never sets !
Blessed are thus thy labours, and thy name
Adorns our glorious art with boundless fame ;
Celestially inspired, thou dost convey
Happiness pure to cheer us on our way.
MOZART.
More, more than any of thy brother-band,O son of song, exalted dost thou stand,
Zephyr-like breathing forth a potent spell ;
All the world loves thee, loved of God so well.
Richest in genius, though by fortune spurned,
Thou but expressest what from Heaven was learned.
BEETHOVEN.
Beauty comes to thee natural as day,Endless the charms thy melodies display,
Ever complete thy fresh harmonious sway.
True to thyself and true to God above,
Heaven has inspired thy true artistic love ;
Over all obstacles, or small or great,
Victorious, undismayed by adverse fate ;
Energy, grace, and gentleness combine,
None bring us nearer to the fount divine.
HANDEL.
Hallelujah, Glory to the Most High,And praises to His name for evermore,
Never dost thou with rapture cease to pour !
Divine thy power, to Heaven thou bring'st us nigh ;
Eternal will remain thy great renown,
Light from above, through human gifts, sent down.
HAYDN.
Humour and wit, such as we all admire,Arise incessant from thy festive lyre ;
Young, ever young, attractive, pure and clear,
Dear to the aged and to children dear,
Ne'er canst thou fail to charm the grateful ear.
SCHUBERT.
Strains from thy tuneful lyre so pure and sweet,Chords of such rich and mellow tone we meet,
Heaven seems with gracious sympathy to send
Us a warm greeting through a genial friend ;
Beloved by all who real art pursue,
Endeared to all who thy affection knew ;
Remaining still a star of stronger light
Than many now so pale though once so bright.
WEBER.
Where harmony and melody have place,Exist admirers of thy noble muse ;
Beauty, romance, fire, energy and grace,
Earnest discourse and strains that mirth infuse,
Resound for ever from thy tuneful lyre.
MENDELSSOHN.
Muses and Fates, but seldom found combined,Existing here in amity we find, —
Near to thy cradle keeping watch they came
Directing fondly thy precocious aim ;
Exalted zeal soon led thee to the goal,
Labouring with pure integrity of soul ;
Sweet was thy tune, thy fancy warm and chaste,
Strict wast thou to the mission thou'dst embraced ;
Onward still striving, till how soon alas !
Heaven called thee to its own seraphic class, —
Never can'st thou, bright favorite, from remembrance pass.
ROBERT SCHUMANN.
Rich in invention, fancy and design, —Originality of thought was thine ;
Blameless thy soul, and free from guile and ire,
Earnest thy meaning, steadfast thy desire ;
Rigorous thy working highest art to gain,
Tempters assailed with sordid views in vain.
Sure wast thou of acquiring love and fame,
Certain a place among the best to claim ;
Heaven-high aspiring, thou did'st press thy race
Upward, and would'st the universe embrace.
Mental depression came thy life to cloud,
And Melancholy wrapped thee in her shroud ;
Never alas ! could'st thou appreciate more
Nature's most beautiful and bounteous store.
E. P.
登録:
投稿 (Atom)